المقدّمة


الحمدُ لله ربّ العالمين، بارئ الخلائق أجمعين، والصلاة والسّلام على خير مدعوٍّ ومجيب، ورسول وحبيب، علم التقى، وبدر الدجى، محمّد المصطفى (صلى الله عليه وآله)، وعلى عترته أُولي الحجى وذوي النهى، والعروة الوثقى، وسفينة النجاة، التي أمن مَن ركبها، وغرق مَن تركها، وعلى صحبهم والتابعين لهم بإحسان، الحافظين للوديعة، ومَن أحبّوا الشريعة، واللعنة الدائمة على مَن نازعهم ونصب لهم.

وبعد،

تعرّفنا في ما مضى على عدّة جوانب من حياة المحقّق الكركي: الشخصيّة، والسياسيّة، والعلميّة، وآرائه وفوائده.

ففي البحث عن حياته الشخصيّة تحدّثنا عن اسمه، ومولده وموطنه، وأُسرته، وأخلاقه وسجاياه، وآثاره ومآثره، وكراماته، ومراحل حياته المختلفة، ثمّ مدحه وإطرائه، وأخيراً وفاته ومدفنه.

وفي حياته السياسيّة تعرّضنا لعدّة مواضيع لها صلة بالكركي وعصره: كالتصوّف والصوفيّة، وموقف العلماء من الحكّام، ونشوء الدولة الصفويّة وكيفيّة تعامل العلماء معها، ثمّ تحدّثنا بشكل مفصّل عن علاقة الكركي بهذه الدولة ابتداءً من تأسيسها حتّى سنة 940 هـ، حيث عاصر الكركي حاكمين من حكّامها هما الشاه إسماعيل وابنه الشاه طهماسب.


الصفحة 2
وفي حياته العلميّة سلّطنا الضوء على بعض المجالات التي كان للكركي دور فعّال فيها، فتحدّثنا عن عصره ومعاصريه، وأساتذته وشيوخه، والروايات التي حصل عليها والتي منحها، ومؤلّفاته، والكتب التي قرأها والتي قُرئت عليه، ومكانته العلميّة، ونشاطه العلميّ، والمحاورات والردود العلميّة التي جرت بينه وبين بعض الأعلام.

ثمّ أفردنا بحثاً مستقلاًّ وكاملاً لآرائه ونظريّاته المودعة في مؤلّفاته، والتي لم يُفرد لها تصنيفاً مستقلاً، حيث أجرينا عمليّة استقصاء كامل لكافّة مؤلّفاته، واستخرجنا منها هذه الآراء والنظريّات، وهي آراؤه الكلاميّة، والأُصوليّة، والرجاليّة، وفوائده التأريخيّة، وملاحظاته عن بعض المؤلّفات، وشواهده الشعريّة، والجداول والرسوم التي استعملها.

وفي نهاية كلّ بحث أفردنا فصلاً خاصّاً بعنوان " الملاحظات "، سجّلنا فيه الملابسات التي حصلت في حياته، والاشتباهات التي وقع فيها بعض المؤلّفين عند ترجمتهم للكركي.

والآن تعال معي عزيزي القارئ لنطلّ على جانب آخر من جوانب عظمة هذا الرجل، حيث نتعرّف على بعض آرائه ونظرياته التي استطاع أن يصهرها في بودقة التأليف عبر كتبه المختلفة من حيث مواضيعها وحجمها وأسباب تأليفها.

إنّ الوقوف على مؤلّفات المحقّق الكركي، ودراستها بشكل مفصّل ودقيق، يكشف لنا ـ من جانب ـ المستوى العلمي الذي تمتّع به هذا العالم، ومن جانب آخر يُظهر لنا المنزلة الاجتماعيّة الكبيرة التي كان يحتلّها آنذاك، ليس في أوساط الناس عموماً، بل حتّى عند كبار رجال الدولة، وعلى رأسهم الشاه إسماعيل وابنه الشاه طهماسب، وقد تعرّضنا لهذه النقاط بشكل مفصّل

الصفحة 3
في ما مضى من الكتاب عند حديثنا عن حياته.

والملاحظ أنّ مؤلّفات الكركي تنقسم إلى ثلاثة أقسام:

الأوّل:

الرسائل، والتي تتناول عادةً البحث عن موضوع معيّن، أو مسألة فقهيّة واحدة. وهذه الرسائل يختلف حجمها، فبعضها يقع في أربعين أو خمسين صفحة، والبعض الآخر يقع في عدّة صفحات.

الثاني:

الحواشي والشروح لبعض الكتب المعتمدة عندنا، كالشرائع والمختصر النافع للمحقّق الحلّي، والقواعد والإرشاد والمختلف للعلاّمة الحلّي، والألفيّة الشهيديّة.

الثالث:

جواب الأسئلة والاستفتاءات التي كانت ترد عليه من مختلف أنحاء العالم الإسلامي، وبمستويات مختلفة في التعبير، وقد قام بعض تلامذته وبعض العلماء القريبين من عصره بجمعها وترتيبها.

وقد استطعتُ بحمد الله تعالى وتوفيقه طيلة سنوات عديدة، أن أجمع وأُحقّق من مؤلّفات هذا العالم الجليل أربعة وخمسين مؤلّفاً، معتمداً على مائة وعشرين نسخة خطيّة موجودة في عدّة مكتبات في الجمهوريّة الإسلاميّة الإيرانيّة: قم المقدّسة، مشهد المقدّسة، طهران، همدان، يزد، خوانسار، أصفهان. وقد عانيت الكثير من المصاعب في جمع هذه النسخ الخطيّة، فإنّ الحصول على نسخة خطيّة واحدة من أقرب المكتبات إلينا في مدينة قم المقدّسة لا يخلو من مصاعب جمّة، فكيف بهذا الكمّ الهائل من النسخ الخطيّة.


الصفحة 4

منهجيّة التحقيق


اعتمدت في تحقيقي لهذه المجموعة من رسائل الكركي وحواشيه على طريقة واحدة، أُلخّصها بعدّة نقاط:

(1) اتّبعت طريقة التلفيق بين النسخ الخطيّة، وذلك لعدم عثوري على نُسخ الأصل التي كتبها الكركي بيده. نعم، بعض الرسائل عثرتُ لها على نُسخ مقروءة على الكركي، إلاّ أنّي لم أكتف بها وأضفتُ لها نُسخاً أُخرى.

(2) عند حصولي على عدّة نسخ خطيّة لإحدى هذه المؤلّفات، أقوم بمقابلة بعضها مع البعض الآخر، وإثبات الصحيح أو الأصح في المتن وما قابلهما في الهامش.

وعند عدم حصولي إلاّ على نسخة واحدة، فإنّي أجعلها الأصل في عملي، وأُشير في الهامش إلى ملاحظاتنا واستظهاراتنا عليها.

(3) استخراج كلّ ما يحتاج إلى تخريج من آيات قرآنيّة كريمة، وأحاديث شريفة، وأقوال العلماء في شتى العلوم، وشواهد شعريّة، وأماكن وبقاع. وحاولت قدر المستطاع أن أعتمد على المصادر الرئيسيّة في كافة الاستخراجات، إلاّ تلك المصادر المفقودة أساساً أو التي لم أُوفّق للحصول عليها، فقد استعنتُ في الحصول على أقوالها بواسطة مصادر أُخرى ميسّرة.

(4) لم أُترجم كافة الأعلام الّذين وردت أسماؤهم، بل ترجمتُ لبعضهم حسب الضرورة التي رأيتها.

(5) عند شروعي في تحقيق الحواشي والشروح وضعتُ متن الكتاب المشروح في أعلى كلّ صفحة، ويتلوه الشرح أو الحاشية التي كتبها الكركي.


الصفحة 5
ثمّ قمتُ بحذف المتن واكتفيت بالإشارة إليه ; رعاية للاختصار، وتلبيةً لاقتراح بعض الإخوة الأفاضل من المحقّقين.

(6) رتّبتُ الرسائل حسب مواضعيها، فوضعتُ أوّلاً الرسالة النجميّة التي جمع فيها الكركي بين علمي الكلام والفقه وأدرج فيها أيسر ما يجب على المكلّفين معرفته في الأُصول والفروع، ثمّ رسالة استنباط الأحكام التي تعبّر عن المنهج العلمي للكركي، ثمّ الرسائل الفقهيّة مرتّبة بترتيب كتب الفقه ابتداءً من الطهارة وانتهاءً بالقضاء، ثمّ الرسائل المتفرّقة وجوابات المسائل الفقهيّة التي وردت عليه.

(7) نظّمتُ فهارس فنيّة كاملة، تعميماً للفائدة واتّباعاً للمنهج الحديث في التحقيق.


وآخر دعوانا أن الحمدُ لله ربّ العالمين

محمّد الحسّون


الصفحة 6


أنيس التوّابين





الصفحة 7

الصفحة 8

بسم الله الرحمن الرحيم
وبه نستعين

الحمد لله أوّلاً وآخراً، والصلاة والسلام على نبيّنا وحبيب قلوبنا أبي القاسم محمّد، وعلى آله الأطهار.

وبعد،

بين يديك عزيزي القارئ رسالة فارسيّة اسمها " أنيس التوّابين "، حاوية لبعض الآراء الفقهيّة والفوائد الدينيّة للمحقّق الكركي، جمعها تلميذه الحافظ الكاشاني، وجعلها في ثمانية أبواب.

اعتمدت في تحقيقها على النسخة الخطيّة المحفوظة في المكتبة المرعشيّة العامّة في مدينة قم المقدّسة ضمن المجموعة المرقمّة 1003، والمذكورة في فهرس مخطوطات المكتبة 3: 199. كتبها بخطّ النسخ في قمصر التابعة لمدينة كاشان، سنة 1077 هـ، حسين بن محمّد حسيني قمصري، المشهور بـ " آفتاب ".

تقع هذه النسخة في عشر أوراق، علماً بأنّها قد كتبت في حاشية باقي رسائل هذه المجموعة.


والحمد لله ربّ العالمين


الصفحة 9


الصفحة الاُولى من النسخة الخطيّة المحفوظة في المكتبة المرعشيّة العامّة

الصفحة 10

الصفحة الأخيرة من النسخة الخطيّة المحفوظة في المكتبة المرعشيّة العامّة

الصفحة 11

الصفحة 12
بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله التوّاب الرحيم، الوهّاب الكريم، والصلاة على رسوله محمّد صاحب الشفاعة والشريعة والخلق العظيم، والسّلام على وليّه وصيّ رسول الله بغير فصل بأصحاب الجحيم، وعلى أولاده ذوي العصمة والتعظيم.

أمّا بعد، چنين گويد داعى بى اشتباه ومحبّ شاه ولايت پناه، مخلص جانى حافظ كاشانى، غفر الله ذنوبه بغفرانه وستر عيوبه بإحسانه، كه چون بعضى فوائد اُخرويّه ومقاصد دينيّه تحصيل نمود از منقولات صحيحة ومقولات فصيحة خاتم المجتهدين ووارث علوم سيّد المرسلين، وهو الشيخ المرحوم المسموم العادل المتعالى على بن عبد العالي، روّح الله روحه ونوّر ضريحه، در باب توبه وآنچه متعلّق است به آن از صيغه آن، ونيّت آن، وآيات قرآني وأحاديث نبوى كه در آن باب است.

ودر باب متعه وصيغ آن بعربي وپارسى، وآيه متعه، وأحاديث كه در ثواب متعه است، وصيغه عقد دوام بعربى وپارسى با آياتى وأحاديثى كه در آن باب است، وصورت خطبه نكاح كه از املاء خاتم المجتهدين است رحمه الله.

ودر باب صيغه طلاق وأنواع آن وصيغه التماس طلاق در طلاق خلع.

ودر باب صيغه عقد اجاره از براى قضاء نماز ميّت، وصورت نيّت آن، نماز وصيغه عقد اجاره از براى قضاى روزه رمضان از ميّت وصورت نيّت آن نماز، وصيغه عقد اجاره براى قضاى حج از ميّت وصورت نماز آن.


الصفحة 13
ودر باب آنچه نوشته ميشود بر كفن مؤمنين ومؤمنات از روى استحباب، وتلقين ميّت وزيارت قبور مؤمنات.

ودر باب نماز ميّت وآنچه متعلق است به آن.

ودر باب صيغه عقد اُخوّت، وصيغه قسم، وصورت استخاره مرويه از امام صاحب الزمان عليه الصلاة والسّلام، وصورت نيّت سجده عزيمه ودعائى كه در آن سجده خواندن آن مستحب است.

ودر باب تشهد وتسليم وصورتهاى واجبى آن وآنچه سنت است.

پس در خاطر فاتر گذشت كه براى ثواب آخرت، وذخيره روز قيامت بنويسد نسخه اى كه مشتمل باشد به أبواب مذكورة آنكه عمل نمودن به آن نسخه موجب قرب بندگان شود به ثواب خدا، وسبب بعد ايشان باشد از عذاب فردا، با آنكه طلب نمودن بعضى از طالبان طريق صواب وسالكان راه ثواب نوشتن آن ابواب را وآن فوائد ومقاصد را مندرج ساخت در هشت باب تا هر كه بگشايد آن هشت باب را به روى اعتقاد خود جهت مشاهده آن فوائد دينيّه در دنيا خداى تعالى بگاشيد بروى او هشت در بهشت را در عقبى وچون اهمّ فوائد واتمّ مقاصد بيان بود ومتعلقات آن، باب توبه را بر سائر أبواب مقدّم ذكر كرد، واز براى آنكه اُلف تائبين واُنس توّابين به اين نسخه بود واين نسخه را " انيس التوّابين " ناميد اميد كه همه از ثواب تائبان محظوظ واز شرّ شيطان محفوظ باشيم.


الصفحة 14

باب أوّل
در بيان معناى توبه در لغت ودر اصطلاح ونيت آن
وصيغه آن وآيات قرآنى واحاديث نبوى كه در اين
باب واقف است باترجمه آن

پس بدان (تاب الله عليك) كه توبه در لغت از گناه بازگشتن است وبمعناى توبه دادن نيز آمده گاهى كه مستعمل بعملى باشد. ودر اصطلاح عبارت است از پشيمانى بنده عاصى از أوقاتى كه صرف كرده در معاصى. وباز داشتن نفس است در بقيه عمر از گناهان ومن بعد نكردن به آن بلكه رجوع كند وبازگردد به درگاه حق جهت رضاى آن پادشاه مطلق.

ونيز ببايد دانست كه خداى تعالى ميخواهد از بندگان گنه كار توبه را در قرآن مجيد أمر كرده به توبه آنجه كه فرمود: {وتوبوا إلى الله جمعياً أيّها المؤمنون لعلّكم تُفلحون}(1) يعنى توبه كنيد از گناهان وباز آييد بسوى خداى تعالى أى مؤمنان مگر باشيد از رستگاران وكسى كه أمر كند به چيزى خواهنده آن چيز خواهد بود.

وجاى ديگر فرمود: {يا أيها الذين آمنوا توبوا إلى الله توبة نصوحاً}(2) يعنى اى كسانى كه ايمان آورده ايد توبه كنيد واز گناهان باز آييد بسوى خداى تعالى توبه نصوح.

ودر توبه نصوح خلاف كرده اند بعضى از مفسّرين برآنند كه مراد به توبه نصوح توبه ايست كه نصيحت كننده باشد هِميشه صاحب خود را بر

____________

1- النور: 31.

2- التحريم: 8.


الصفحة 15
آنكه نگذارد كه صاحبش ديگر بر سر فعل منهى وكار تباهى رود تا آخر عمر(1). ونزد بعضي بر آنست كه توبه كنيد همچو توبه نصوح. وآورده اند كه نصوح مردى بود كه بحمّام زنان ميرفت وبر تامحرم نگاه ميگرد واين نوغ معصيت براى خود حاصل ميگرد وپس از اين فصل زشت وعمل ناشايست توبه نمود وديگر بر سر اين گار زشت نرفت، بس بايد كه توبه همه كس همچو توبه نصوح باشد.

لكن قول أوّل أولى أست.

نيز ببايد دانست كه بنده معاصى كه توبه كرد از معاصى خداى تعالى توبه او را قبول ميكند واز سرگناهان او ميگذارد چنانكه فرمود در قرآن مجيد كه {وهو الذي يقبل التوبة من عباده ويعفو عن السيّئات ويعلم ما يفعلون}(2) يعني اوست آن خدائي كه قبول ميكند توبه را أز بندگان خود ودر ميگذرد از گناهان ايشان وميدانند آنچه ميگنند از نيك وبد.

وجاى ديگر فرمود كه:{إنمّا التوبة على الله للّذين يعملون السوء بجهالة ثم يتوبون من قريب فأولئك يتوب الله عليهم وكان الله عليماً حكيماً وليست التوبة للّذين يموتون وهم كفّار اُولئك أعتدنا لهم عذاباً أليماً}(3) يعنى نيست قبول توبه بر خداى تعالى يعنى قبول نميكند خداى تعالى را مگر توبه آن كسانى كه ميكند از گناه بزودى زود پس ايشانند آن گروه كه خداى تعالى از روى تفضل توفيق توبه ميدهد ايشان را وتوبه ايشان [را] قبول ميكند وهست خداى تعالى دانا وخداوند حكمت،

____________

1- انظر معانى الأخبار: 174 ذيل الحديث 3.

2- الشورى: 25.

3- النساء: 17 ـ 18.


الصفحة 16
ونيست قبول توبه بر خداى تعالى يعنى قبول نميكند خداى تعالى توبه آن كسانى را كه ميكنند بدها وگناهان بسيار تا آن زمان كه حاضر شد يكى را از ايشان مرگ پس ميگويد كه بدرستى كه من توبه ميكنم اكنون. وقولى هست كه در اين دم نيز توبه كند واگرچه بقيه عمر مقدار زمان توبه كردن باشد. وهمچنين قبول نميكند خداى تعالى توبه آن كسانى كه مى ميرند در حالتى كه كافرند آن گروهند ايشان كه شمرده ايم براى ايشان شكنجه دردناك، پس خوشا حال آن بنده مؤمن گنه كار كه چون از او گناهى صادر شود دردم، قدم در راه توبه نهد، ورجوع به درگاه إله كند وتكيه بد طول عمر كوتاه نكند كه اعتماد بر حيات نيست، ولهذا أكثر فقهاء بر آنند كه نائب چون غسل توبه كند بايد كه بعد از توبه كردن باشد كه مبادا در أثناء غسل كردن مثلاً وعده حقّ در رسد واو بى توبه از عالم بيرون رود وبار معصيّت را بهمراه خود برد، پس فرصت وقت را غنيمت شمرده، أوّل توبه كنيد وبعد از آن سنّت است كه غسل كند.

وجاى ديگر در قرآن ميفرمايد كه {إنّ الله يحبّ التوّابين ويحبّ المتطهّرين}(1) يعني بدرستى وراستى كه خداى تعالى دوست ميدارد توبه كاران ودوست ميدارد پاكان را.

ونكته مقدّم داشتن توّابين ومتطهّرين به أدنى تأملى ظاهر ميشود از براى آنكه چون بنده از گناه شرمنده روى نياز به درگاه بى نياز نهدو از جهت رضاى او سبحانه خويش را از تحت تصرّف شيطان بيرون آورد ودر جنب مقرّ بان در گاه إلهى جاكند لا جرم أول أمر منظور نظر محبّت شود.

____________

1- البقرة: 222.


الصفحة 17
ونيز حضرت رسالت پناهى صلّى الله عليه وآله أمر كرده است امت را به توبه چنانكه در اين حديث ميفرمايد: " توبوا إلى الله قبل أن تموتوا "(1)، يعنى توبه كنيد اى امت واز گناهان باز گرديد ورجوع نمائيد به سوى خداى تعالى پيش از آنكه بميريد.

وجاى ديگر فرمود كه: " توبوا إلى الله مرّة فإنّى أتوب إلى الله في اليوم مائة مرّة "(2)، يعنى توبه كنيد واز گناهان باز گرديد وبه سوى خداى تعالى رجوع كنيد يكبار كه به درستى وراستى من توبه ميكنم بسوى خداى تعالى روزى صد با وجود آنكه آنحضرت صلّى الله عليه وآله وسلّم معصوم بود از أول عمر تا آخر عمر از گناه صغيره وكبيره.

وجاى ديگر فرموده: " توبوا إلى الله فلا تيأسوا فإنّ اليأس عنه كفر " يعني توبه كنيد بسوى خداى تعالى پس نوميد مشويد كه به درستي كه نوميدى از رحمت خداى تعالى كفر است.

ونيز فرمود: " عجّلوا بالصلاة قبل الفوت، وعجّلوا بالتوبة قبل الموت " يعنى بشتابيد بنماز پيش از آنكه فوت شود وبشتابيد به توبه كردن بيش از رسيدن مرگ.

وجاى ديگر فرمود كه: "التوبة تهدم الحوبة" يعنى توبه ويدان ميكند خانه گناه را.

وجاى ديگر فرمود: " إنّ لكلّ شىء حيلة وحيلة الذنب التوبة "، يعني به درستى وراستى كه هر چيزى را حيله هست، وحيله گناه توبه است.

____________

1- مستدرك الوسائل 2: 133 حديث 1621 و6: 10 حديث 6294، سنن ابن ماجة 1: 343 حديث 1081، السنن الكبرى للبيهقى 3: 171.

2- مسند أحمد بن حنبل 4: 211 و5: 47، كنز العمّال 4: 206 حديث 1071.


الصفحة 18
وجاى ديگر فرمود: " ما من شيء أحبّ إلى الله من شاب تائب "(1)، يعني نيست هيچ چيز را نزد خداى تعالى دوست تر از جوان توبه كار.

ونيز روايت فرمود صلوات الله عليه وآله: " التائب من الذنب كمن لا ذنب له "(2)، يعنى توبه كننده از گناه همچو كسى است كه او را گناهى نيست.

ونيز بايد دانست كه چند گناهست كه توبه ندارد يعنى اگر چه توبه كنيد از آن سر گناه، آن توبه قبول حقّ نيست.

أوّل: شرك بخداى تعالى، يعنى اعتقاد كردن ـ نعوذ بالله ـ كه خداى تعالى را شريك وانبازى در خدائى هست كه اين گناه توبه ندارد چنانكه در قرآن مجيد فرموده {الله لا يغفر ان يشرك به ويغفر ما دون ذلك لمن يشاء}(3) يعنى به درستى وراستى كه خداى تعالى نمى آمرزد آن كسى را كه شريك وانباز گرفت مر خدا يرا نعوذ بالله، وميآمرزد چيزى را كه غير شرك است هركس را كه خواهد. پس از اين آيه معلوم شد كه خداى تعالى مشركان را نميآمرزد هرگز.

وگناه دوم: قتل مؤمن است بعمد كه توبه اين گناه نيز قبول حق نيست چنانكه در قرآن مجيد فرمود كه {ومن قتل مؤمناً متعمّداً فجزاؤه جهنم خالداً فيها وغضب الله عليه ولعنه وأعدّ له عذاباً عظيماً}(4) يعنى اگر كس بكشد مؤمنى را بعمد بى وجه شرعى پس جزا او مزد دورخسف

____________

1- انظر عيون أخبار الإمام الرضا عليه السلام 2: 29 حديث 33.

2- الكافى 2: 316 حديث 1، عيون أخبار الإمام الرضا عليه السلام 2: 74 حديث 347.

3- النساء: 48.

4- النساء: 92.


الصفحة 19
كه هميشه باشد در آنجا، وغضب كند خداى تعالى بر او ولعنت كند بر او وآماده كند براى او عذاب عظيم وشكنجه بذرك.

وهمچنين توبه مرتدّ عن فطرة قبول نيست يعني كسى كه أوّل مسلمان باشد پس بسبب ردّه تكفير او كرده باشد كه توبه او صحيح نيست مگر زن، مرتده باشد. ونيز اگر حقّ الناس نزد كسى باشد وندهد باقدرت بر اداى آن وتوبه كند توبه او قبول نيست، والله أعلم. وباقى گناهان را ميآمرزد بشرط انايت وبازگشت به درگاه او سبحانه چنانكه فرمود: {وأنيبوا إلى ربكم وأسلموا له من قبل أن يأتيكم العذاب ثم لا تنصرون}(1) يعنى باز گرديد از گناه ورجوع كنيد به سوى پروردگار خود وگردن نهيد به امر او سبحانه پيش از آنكه بيايد به شما عذاب خدا پس كسى يارى شما نكند.

پوشيده نماند كه نيّت توبه اين است كه: أتوب إلى الله قربة إلى الله.

پس بگويد: أستغفر الله ربّي وأتوب إليه، وندمت على ما فات من الأوقات و ما فعلت من المنهيّات، وعزمت أن لا أعود إليها، وأشهد الله وملائكته وأنبياءه وأولياءه أنّى لا أعود إليها أبداً كما لا يعود اللبن إلى الضدع، وجهت مبالغة بگويد: والله.

پس برود وغسل كند.

نيّت غسل توبه اين است: أغتسل غسل التوبة لِنَدبه قربة إلى الله.

پوشيده نماند كه چون در توبه سوگند خودره باشد به خدا كه ديگر بر سر منهى لزوم پس، اگر توبه را بشكند گناه بحال خود باقى است واو را

____________

1- الزمر: 54.


الصفحة 20
كفّار نيز مى بايد داد. وكفّاره يمين كه سوگند است آزاد كردن بنده اى است با طعام دادن ده مسكين يا پوشانيدن ده مسكين واگر چه هر يك را شيواى جامه پوشاند واگر از اينها عاجز آيد پس سه روز پياپى روزه گيرد، واگر نعوذ بالله توبه را بشكند پس ديگر توبه كند كه قبول است أمّا بس بى حيائى ونا انصافى باشد كه در كرّت سوّم نيز توبه را بشكند پس قبول توبه اين هنگام بكمال رحمى او سبحانه متعلّق است كه {إنّه هو التوّاب الرحيم}(1).

تمّ باب التوبة، اللّهمّ اجعلنا من التوّابين، واجعلنا من المتطهّرين.

باب دوّم
در بيان متعه، وصيغه آن، وبيان ثواب آن
وآيتى وحديثى كه در باب متعه واقع است

بدانكه متعه: فُعله اى است از تمتّع يعنى چيزى كه به آن برخوردارى يابند. ومتعه در عرف شرع از عقد منقطع كه مشتمل باشد بر تعيين مهر وتعيين مدّت وتعيين زن يا به اشارت كه به چيزى كه رافع جهالت او شود چنانكه بيايد در شرائط صحت متعه.

وببايد دانست كه از سنن مؤكّده است متعه كردن، وثواب بى حساب در ضمن اين عمل مندرج است، وهر كه منكر اين سنّت شود ومنع آن كند ـ نعوذ بالله من غضب الله ـ تابع عمر بن خطاب لعين شده باشد ; چه آن لعين منع متعه كرد، وبخلاف ما أنزل الله حكم كرد وهر كه

____________

1- البقرة: 37.


الصفحة 21
تابع عمر شود در كفر او نيز شكى نيست. ويك دليل بر كفر عمر اين است كه آن ملعون تغيير در أحكام إلهى كرد وبر نقض آن حكم نمود وهر كه بر ضد حكم إلهى وبر خلاف آن حكم كند كافر است. پس لعين كافر باشد چنانكه در قرآن مجيد فرمود كه {وَمَنْ لَم يَحكُم بِما أَنزل الله فاُولئكَ هُم الكافرون}(1).

واز جمله تغييرات عمر لعنه الله در احكام إلهى آن است كه ولد الحرام دو متعه را بر انداخت ومنع كرد ومردم را از عمل به آن دو متعه كه يكى متعه حج است كه آن را طواف نساء ميگويند، وديگرى متعه زنان كه هر دو حلال اند در دين پيغمبر ما محمّد مصطفى صلّى الله عليه وآله بحكم خدا، وآن لعين بى دين حكم بتحريم هر دو كرد بعد از رسول صلّى الله عليه وآله چنانكه مشهور است كه روزى عمر عليه اللعنه در آيام خلافت باطله خود بر بالاى منبر در بيان خطبه گفت: أيّها الناس متعتان كانتا فى عهد رسول الله أنا أنهى عنهما واحرّمهما واُعاقب عليهما(2). يعنى أى مردمان آن دو متعه كه در زمان رسول الله صلّى الله عليه وآله حلال بودند من شما را از آن منع ميكنم وآن هر دو را حرام كردم، وچون كس به آن عمل نمايد او را عقوبت كنم.

ونزد أرباب بصيرت روشن است كه اين حكم لعين حكمى است مخالف ما انزل الله ; زيرا كه در قرآن مجيد فرموده كه {فما استمتعتم به منهّن فآتوهنّ اُجورهنّ فريضة}(3) يعنى پس به آنچه متعه كرده باشيد

____________

1- المائدة: 44.

2- السنن الكبرى 7: 206.

3- النساء: 24.


الصفحة 22
يعنى به آن مقدار ومبلغ معيّن از مهر كه به آن متعه ساخته ايد به زنان پس بدهيد ايشان را مزدهاى ايشان از روى فرض، وعمر ملعون تغيير اين حكم فرض كرد، پس لعن كردن بر عمر فرض باشدوبه رغم آن ملعون، متعه كردن بسى ثواب داشته باشد ; زيرا كه مخالفت عمر لعين عين متابعت خدا ورسول است، وروايت است از حضرت رسول صلّى الله عليه وآله كه فرمود: " أيّما امرأة عرضت عليها هذه السنّة فأبت عنها وأنكرتها إلاّ خلع الله ربقة الإيمان من عنقها وحشرت يوم القيامة مع عمر بن الخطّاب لمخالفتها واتّباعها لعمر "(1) يعنى هر كدام زن كه عرض كنند بر او اين سنّت را كه متعه است پس آن زن ابا كند وسر باز زند از اين سنّت ومنكر متعه شود پس نيست چيزى ديگر مگر آنكه بر كند ودور گرداند وگردن طوق ايمان را پس در گردنش طوق را، وحشر كند او را در روز قيامت با عمر بن الخطاب عليه اللعنة والغضب، واز براى مخالفت كردن آن زن پيغمبر را ومتابعت نمودن او عمر را، پس به رغم عمر عليه اللعنة واز براى اتباع آل رسول الله اين سنّت متعه را در عمل بايد آورد فنعم هذا القول مبالغة.

مصراع:

فرض شد بر خسرو ارتو مستحب ميخوانيش

وهمچنين در حديث وارد است كه: " من ترك متعتي فليس منّي، ومن ترك متعتي لم ينل شفاعتي ومن لم يرضها بأمّه واُخته وبنته وعمته وخالته لم ينل شفاعتي " يعنى هر كه ترك كند متعه مرا نرسد بشفاعت من، وهر كه راضى نشود متعه را نسبت به مادر خود، وخواهر خود، ودختر

____________

1- لم أعثر على هذا الحديث رغم تتبعي لكتب الحديث المعتبرة وغير المعتبرة، وكذلك الأحاديث التي تأتي بعده.